Subaru XV nebo Forester? Každý umí něco jiného! (srpen 2020 - aktuální nabídka)

Aktuální Subaru Forester i XV už stojí na nové platformě SGP, mají stejnou světlou výšku, symetrický pohon všech kol a jsou k mání s pohonem e-Boxer. Může se zdát, že jediným rozdílem je velikost, ve skutečnosti jsou však dokonalou ukázkou rozdílu mezi SUV a crossoverem.


Přinášíme vám novinky ze světa auto moto. Tentokrát porovnáme Subaru XV a Subaru Forester.

Svět aut má své třídy a kategorie, v praxi však mezi nimi nejsou žádné přesně dané hranice. I sami výrobci je často boří, protože čas od času postaví na technickém základě malého auta o segment větší vůz, nebo naopak na robustní „velké“ technice postaví kompaktní stroj. To je i příklad XV a sesterské Imprezy.

Subaru Forester je v aktuální generaci klasickým SUV střední třídy, což je v posledních letech mimořádně oblíbený segment po celém světě. Už totiž nabízí potřebnou prostornost pro plnohodnotné rodinné použití, ale také dostatečný komfort a robustnost. I když třeba v USA patří modely s délkou kolem 4,6 metru spíše mezi menší SUV, v Evropě jsou skutečnou střední třídou, nad níž jsou již pouze velká SUV luxusních značek.

Subaru XV je zase ukázkou typického kompaktního crossoveru, tedy auta stojícího výškou mezi klasickými SUV a nízkými osobními vozy. Právě segment crossoverů je již tradičně silnou stránkou Subaru, protože jej s modelem Outback pomáhalo v polovině 90. let zakládat. Vlastně i první dvě generace Foresteru byly z dnešního pohledu crossovery, než se z nich postupně stala plnohodnotná SUV. Zjednodušeně řečeno můžeme říci, že crossoverem je nízký osobní vůz postavený na zvýšeném podvozku s většími koly. Přesně to je totiž úspěšný recept nejen pro model XV, ale také pro větší Outback. V případě Subaru XV je základem Impreza, jejíž světlá výška je o značných 80 mm nižší.

Jiná pozice za volantem i pocit z interiéru

Jak XV, tak Forester jsou postaveny na nejnovější globální platformě Subaru, jež byla vyvinuta od základu nově kolem typického technického řešení Subaru s plochými motory Boxer a symetricky uspořádaným pohonem všech kol. Nová platforma byla navržena s důrazem na tuhost v krutu i ohybu, stejně jako další snížení těžiště. Vysoký důraz byl kladen též na aspekt bezpečnosti v podobě účinných deformačních zón, přenášejících energii nárazu mimo prostor pro posádku.

Technické jádro modelů XV a Forester je tedy shodné, liší se však celková aplikace, rozměry a zejména proporce. Jak je vidět ze srovnávací tabulky, oba modely mají podobný rozvor náprav, nicméně liší se délkou, a to hlavně zadním převisem. Zásadně odlišná je samozřejmě také výška. Když si uvědomíme, že oba vozy disponují v daných segmentech bezkonkurenční světlou výškou 220 mm, je zřejmé, že celý výškový rozdíl jde ve prospěch vnitřního prostoru Foresteru. Sedadla Foresteru jsou umístěna výše a sedí se na nich o něco vzpřímeněji. Celkově uvnitř vládne větší vzdušnost a z ní vyplývající uvolněnost.

XV, byť je jeho vnitřní prostor zcela dostačující, je v tomto srovnání klasickým osobním autem s méně vzpřímenou, sportovnější pozicí za volantem. Sedadla jsou o 80 mm výše než v Impreze, avšak o přibližně 50 mm níže než ve Foresteru. Ačkoliv se tyto rozdíly nemusejí na první pohled zdát nijak velké, vězte, že pozici za volantem ovlivňují zcela zásadně. Jde tak o jeden z největších rozdílů mezi XV a Foresterem. Přitom co se rozměrů týká, je vnitřní prostor Foresteru ve srovnání s XV jen nepatrně širší a na předních i zadních místech je na délku podobná nabídka místa. Ostatně to lze z podobného rozvoru i šířky vozu předpokládat. Obě auta navíc spojuje i shodná palubní deska. 

Větší rozdíly jsou v zavazadlovém prostoru, který je doménou delšího Foresteru. Svým objemem i jednotlivými rozměry XV jednoznačně překonává a je to jeden z jeho důležitých argumentů. Dalším je například schopnost táhnout brzděný přívěs do hmotnosti 1870 kg, což je o 600 kg více než v případě XV. Víko zavazadlového prostoru Foresteru navíc má ve většině verzí komfortní elektrický pohon.

5 předností Subaru XV

  • Obratnost při jízdě na silnici

  • Pozice za volantem jako v osobním voze

  • Kompaktní rozměry

  • Extrovertní design

  • Nižší cena a provozní náklady

Suverénní podvozek dvakrát jinak

Odlišné pojetí má značný vliv na rozdílné chování obou zvýšených Subaru. Kompaktnější XV se sice terénu nebojí, nicméně z důvodu delší přídě má menší nájezdový úhel než Forester – je proto potřeba dávat v terénu větší pozor. Nižší stavba karoserie však má přínos na běžných silnicích, kde je projev Subaru XV blíž běžným osobním autům než SUV. Ve srovnání s Foresterem má mírně tužší podvozek, nicméně i na velmi rozbitém povrchu poskytuje nadstandardní komfort a především stabilitu.

Při rychlejší jízdě právě XV poskytne více potěšení z řízení. Stále je ale vozem postaveným tak, aby skvěle filtroval i rozbité české okresky nebo polní cesty. Forester je naladěný komfortněji a v zatáčkách se oproti XV více naklání, a to i přesto, že v rámci dané kategorie jsou jeho jízdní vlastnosti doslova zjevením. Oproti XV působí celkově klidněji a usedleji, což je způsobeno větší výškou a hmotností.

Spolehlivý a sametový e-Boxer

Oba vozy pohání nově navržená hybridní hnací soustava e-Boxer, kombinující zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru s elektromotorem integrovaným do těla bezestupňové převodovky Lineartronic. Toto řešení, pracující s napětím 118,4 V, poskytuje spalovacímu motoru podle potřeby až 12,3 kW (16,7 k) a 66 Nm navíc. Nedílnou součástí výbavy je tradiční pohon všech kol. 

V obou případech soustava e-Boxer poskytuje při klidnějším stylu jízdy mimořádnou jemnost a hladkost pohybu. V nízkých a středních rychlostech znatelně pomáhá elektrický motor, díky němuž má řidič pocit práce s větším motorem. Současně se ve srovnání s dřívějšími „nehybridními“ verzemi podařilo snížit spotřebu asi o 1 l/100 km.

Celkově je hbitějším vozem menší, nižší a lehčí Subaru XV. V něm lze přínos soustavy e-Boxer lépe využít a pocítit jak na straně nižší spotřeby, tak pocitové dynamiky v městském a příměstském provozu. A to i přesto, že Forester nabízí v rámci funkce SI Drive možnost volby mezi standardním a sportovním naladěním systému. U obou vozů má elektrická část pohonu jednoznačný přínos pro jízdu v terénu. Elektromotor při rozjezdu a manévrování zabírá agilněji a přesněji než samotný spalovací motor.

5 předností Subaru Forester

  • Komfort odpružení

  • Objemnější zavazadlový prostor

  • Vyšší pozice za volantem

  • Terénní schopnosti

  • Utáhne těžší přívěs

Finance a výbava

Asi nepřekvapí, že cenově je dostupnější kompaktnější a menší Subaru XV. Při porovnání základních verzí s pohonem e-Boxer činí cenový rozdíl rovných 100 000 Kč. Zatímco Forester je k dispozici výhradně s tímto pohonem, model XV je nabízen ještě v čistě zážehové verzi s motorem o objemu 1,6 litru a výkonu 84 kW (114 k), jehož cena startuje na 640 000 Kč. U obou modelů patří do základní výbavy všech variant rozsáhlá paleta bezpečnostních prvků, jimž kraluje kamerový systém EyeSight. Poskytuje nejen funkce přednárazového brzdění, ale také komfortního adaptivního tempomatu.

Celkově jsou výbavy obou vozů velmi podobné. Až v lepších stupních se ukazuje hierarchicky vyšší postavení Foresteru, například možností objednání audiosoustavy s devíti reproduktory nebo systému monitorujícího řidiče.

Kdo s koho?

Srovnání Subaru XV a Foresteru ukazuje, že i dva na první pohled možná podobné modely mají každý vlastní charakter. Opticky výraznější XV působí ve srovnání s typem Forester sportovněji, zejména na běžných silnicích je přesnější a obratnější. Forester naopak kontruje větším komfortem a lepší průchodností terénem.

Forester je také praktičtějším vozem s větším a lépe řešeným zavazadlovým prostorem. Jeho praktického ducha podtrhuje schopnost táhnout těžší přívěs. XV je díky snazší ovladatelnosti mnohem blíže osobním vozům – a to i přes shodnou světlou výšku 220 mm. Každé z aut tak má svůj vlastní, unikátní mix vlastností, který to druhé nabídnout nedokáže.


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Ústí nad Labem

Hlavní zprávy